Nejdříve jsme pracovali s obrázkem, na kterém jsme si vyvodili, proč je na něm neznámý muž u počítače tolik rozčílený a jaké asi prožívá pocity. Shodli jsme se, že by na nepříjemný e-mail, který si zjevně právě přečetl, neměl hned odpovídat. Jeho slova by totiž mohla být v návalu vzteku nepřiměřená a mohl by jich po čase litovat. Pak jsme si text této e-mailové zprávy přečetli a docela jsme se pobavili: Žák Pepa totiž dost nevhodným způsobem napsal svému učiteli, že mu pedagog špatně oznámkoval písemnou práci, protože mu chybně sečetl body, takže asi neumí dobře počítat. Velmi drze se chlapec dožadoval vylepšení známky. V jeho e-mailové komunikaci jsme našli mnoho nevhodných vyjádření, formulací a chyb. Připomněli jsme si tak, jak se má e-mail psát správně. Pak si žáci vybrali ze tří nabízených obrázků situaci, která je zaručeně rozzlobí a kterou by mohli řešit prostřednictvím e-mailu. Ten potom každý žák napsal, ovšem v nezdvořilé formě. Vyznění jeho zprávy by mohlo adresáta urazit a pravděpodobně by nevedlo k žádnému řešení. Samozřejmě jsme se vyhýbali vulgarismům a výhružkám. Potom jsme si vyzkoušeli, jak by nám dokázala umělá inteligence text upravit takovým způsobem, aby byl vhodný pro formální a slušnou komunikaci. Společně jsme hledali správné znění promptu a pak už nastal čas nechat za nás pracovat AI. Výsledkem jsme byli opravdu překvapeni. Nejenže nezdvořilý tón e-mailu zmizel, ale text byl velmi dobře strukturovaný a nechyběla v něm žádná náležitost e-mailu. Za takovou odpověď bychom se určitě druhý den nestyděli. Při společném čtení původních i upravených textů jsme se skutečně zasmáli. Také už ale víme, že český jazyk není vůbec jednoduchý a umělá inteligence v něm občas tvoří neobratné formulace. Je tedy skvělým pomocníkem, avšak není bezchybná. Člověk ještě pořád musí myslet a to je dobře!
Na naši práci se můžete podívat ve fotogalerii.
Martina Hanslíková a třída 8. A, 8. D, 9. A a 9. C