Nahoru
235 515 884

Využití Al v hodině českého jazyka

Využití AI v hodině českého jazyka Také jste už někdy obdrželi e-mail, který Vás svým obsahem naštval, rozčílil nebo urazil? Vyvolala ve Vás nepříjemná zpráva v elektronické poště nutkavou chuť hned odepsat, bránit se a rychle jednat? Samozřejmě. To se může stát každému. My už ale po dnešní hodině víme, že pokud nemůžeme s odpovědí počkat do druhého dne, dokud nám emoce trochu neopadnou, nebo si nechat s vhodnou formulací textu poradit od přátel, můžeme se obrátit na pomoc k umělé inteligenci. A přesně to jsme si vyzkoušeli v naší nové počítačové učebně během zajímavé hodiny českého jazyka.

Nejdříve jsme pracovali sobrázkem, na kterém jsme si vyvodili, proč je na něm neznámý muž u počítače tolik rozčílený a jaké asi prožívá pocity. Shodli jsme se, že by na nepříjemný e-mail, který si zjevně právě přečetl, neměl hned odpovídat. Jeho slova by totiž mohla být v návalu vzteku nepřiměřená a mohl by jich po čase litovat. Pak jsme si text této e-mailové zprávy přečetli a docela jsme se pobavili: Žák Pepa totiž dost nevhodným způsobem napsal svému učiteli, že mu pedagog špatně oznámkoval písemnou práci, protože mu chybně sečetl body, takže asi neumí dobře počítat. Velmi drze se chlapec dožadoval vylepšení známky. V jeho e-mailové komunikaci jsme našli mnoho nevhodných vyjádření, formulací a chyb. Připomněli jsme si tak, jak se má e-mail psát správně. Pak si žáci vybrali ze tří nabízených obrázků situaci, která je zaručeně rozzlobí a kterou by mohli řešit prostřednictvím e-mailu. Ten potom každý žák napsal, ovšem v nezdvořilé formě. Vyznění jeho zprávy by mohlo adresáta urazit a pravděpodobně by nevedlo k žádnému řešení. Samozřejmě jsme se vyhýbali vulgarismům a výhružkám. Potom jsme si vyzkoušeli, jak by nám dokázala umělá inteligence text upravit takovým způsobem, aby byl vhodný pro formální a slušnou komunikaci. Společně jsme hledali správné znění promptu a pak už nastal čas nechat za nás pracovat AI. Výsledkem jsme byli opravdu překvapeni. Nejenže nezdvořilý tón e-mailu zmizel, ale text byl velmi dobře strukturovaný a nechyběla v něm žádná náležitost e-mailu. Za takovou odpověď bychom se určitě druhý den nestyděli. Při společném čtení původních i upravených textů jsme se skutečně zasmáli. Také už ale víme, že český jazyk není vůbec jednoduchý a umělá inteligence v něm občas tvoří neobratné formulace. Je tedy skvělým pomocníkem, avšak není bezchybná. Člověk ještě pořád musí myslet a to je dobře! 

Na naši práci se můžete podívat ve fotogalerii. 

 

Martina Hanslíková a třída 8. A, 8. D, 9. A a 9. C 

 

Jak se k nám dostanete

close
Tato webová stránka používá cookies
Tato webová stránka používá nezbytné technické cookies pro zajištění správné funkcionality webu. Dále může web používat cookies pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely.
Pokud tomu tak je, naleznete v nastavení níže.
Nastavení cookies
Tyto webové stránky využívají cookies pro zajištění správné funkcionality webu, pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely. Zde můžete přijmout či odmítnout některé druhy cookies, které nejsou nezbytné pro základní funkcionalitu webu. Svůj souhlas můžete kdykoliv v budoucnu odebrat či znovu udělit.
Základní technické cookies
Tyto cookies jsou nutné pro základní funkcionalitu webu. Patří sem například přihlašování uživatelů, nebo uložení informací o souhlasu s ostatními cookies.
Analytické cookies
Analytické cookies ANONYMNĚ ukládají data o pohybu na stránkách, stráveném času u jednotlivých stránek apod.
Marketingové cookies
Marketingové cookies sledují návštívené stránky uživatele a jsou využívané k cílené reklamě u služeb jako je např. Facebook, Seznam nebo Google.