„Vážně si myslíte, že zvýšení platů a snížení cen něco vyřeší? A kde na to chcete jako vzít?“
„Možná bychom se měli zamyslet, jestli by volební právo neměla mít i zvířata – ta si vybírají vůdce podle toho, kdo je dokáže ochránit a zajistit jim bezpečí, ne podle toho, kdo má nejlepší reklamu nebo naslibuje nemožné…“
„To je moc hezké, co nám tu říkáte, ale můžete vaše tvrzení nějak podložit?“
„Možná by to chtělo spíš víc odpadkových košů, a aby ti, kdo nechtějí pracovat, uklízeli třeba ulice.“
Taková a další hesla a otázky zaznívaly v diskuzi v závěrečných hodinách projektové výuky „Fiktivní volby“ v osmých třídách. V rámci výuky k občanství si žáci během tří navazujících vyučovacích hodin vyzkoušeli, co obnáší příprava voleb. Společně jsme přemýšleli, diskutovali, dívali se kolem sebe a získávali inspiraci v aktuální předvolební kampani. Využili jsme video o manipulativním vedení kampaně. Ve skupinkách pak žáci tvořili trefné názvy svých vlastních politických stran, vymýšleli úderné slogany a sestavovali program. Navrhli a graficky zpracovali vlastní loga, někteří dokonce své finální vystoupení podpořili powerpointovou prezentací, formálním oblečením či dokonce uplácením potenciálních voličů bonbóny. Vznikly strany seriózně působící, ale i extremistické nebo satirické.
Že hra „na fiktivní volby“ děti opravdu zaujala, se potvrdilo nejen v důkladné domácí přípravě, ale také v závěrečné diskuzi. Ukázalo se, že žáci osmých tříd již mají poměrně komplexní přehled o světě, o své okolí se živě zajímají a nebojí se zeptat i na politicky nekorektní věci. Všechna čest fiktivním politickým stranám, které dokázaly na palbu otázek od svých spolužáků pohotově a logicky argumentovat.
Z témat se jako nejžhavější objevovala čistota hlavního města a veřejné dopravy, bezpečnost v ulicích, ale i ta globální (obavy z válečného konfliktu), ekologická udržitelnost. Nesměla samozřejmě chybět ani všude omílaná migrace, ale třeba také téma vybavení školní jídelny nebo žádost o vyšší regulaci drog, alkoholu a nikotinových výrobků.
Věřím, že jsme si projektovou výuku společně všichni moc užili, ostatně jak od žáků, tak od některých rodičů mám velmi pozitivní zpětnou vazbu.
Margita Danková










